Strategia błękitnego oceanu

Uciekaj z krwawego, czerwonego oceanu…

Dzisiaj o książce opublikowanej w 2005 roku autorstwa W. Chan Kim i Renée Mauborgne pod tytułem „Strategia błękitnego oceanu”. Jest to bestseller uznawany za klasyk literatury biznesowej. Teoria zaprezentowana w tej książce jest uznawana za rewolucyjną i od lat inspiruje przedsiębiorców, menedżerów i liderów na całym świecie. Rozszerzone wydanie książki ukazało się w 2015 roku, powstały także dwie kontynuacje zatytułowane „Blue Ocean Shift” i „Beyond Disruption”.

Głównym założeniem „strategii błękitnego oceanu” jest… unikanie „czerwonego oceanu” 😉 Oznacza to, że najlepiej unikać zatłoczonych przestrzeni rynkowych i poszukiwać nowych nisz, kierując tam swoją biznesową energię. Zamiast przystępowania do walki, autorzy zachęcają do innowacji pozwalających tworzenie nowych wartości, co spowoduje że dzięki unikalnym ofertom przyjdą do nas nowi klienci.

W książce jest teoria i praktyka, napisane to jest dosyć przystępnym językiem. Możemy poznać historie firm, które skorzystały z tej strategii i odniosły sukces. Lektura jest ciekawa i pouczająca. Czy to prawda? Wydaje się, że jest to dosyć optymistyczne patrzenie na biznes, ale wyczuwa się w tym wiele racji i potencjał. Tego typu nowe myślenie może pomóc nam zrewolucjonizować sposób myślenia o biznesie i zainspirować do zmian, które pomogą nam lepiej go prowadzić. Myślę, że jest to książka nie tylko dla menedżerów i przedsiębiorców, ale także dla wszystkich zainteresowanych rozwojem osobistym oraz zawodowym.

Polecam tym, którzy lubią rozwijać swoje horyzonty (nie tylko biznesowe) oraz tym, którzy mają poczucia tkwienia w miejscu i potrzebują inspiracji.